مراسم جشن شهر ملی سوزن دوزی در ایرانشهر برگزار گردید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از رابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، مراسم جشن شهر ملی ایرانشهر با حضور مشاور معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ارزیاب شورای جهانی صنایع دستی، استاندار سیستان و بلوچستان، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان در دانشگاه ولایت ایرانشهر برگزار گردید و در این مراسم از تمبر یادبود شهر ملی سوزن دوزی نیز پرده برداری شد.

مراسم جشن شهر ملی سوزن دوزی در ایرانشهر برگزار گردید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهارداشت: سوزن دوزی بلوچ در سال 1389 در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت گردیده است.

علیرضا جلال زایی اضافه کرد: سوزن دوزی یکی از غنی ترین داشته های مردم بلوچ است و ملی شدن این شهر حاصل زحمات صنعتگران، مردم و مسئولان استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گاها حاصل دسترنج سوزن دوزان استان توسط عده ای دلال و سودجو به قیمت ناچیز خریداری گردیده و به قیمت گزاف در خارج از کشور به فروش می رسد، اضافه کرد: اقداماتی انجام گردیده تا از سودجویی دلالان جلوگیری گردد و یکی از این اقدامات شناسایی و شناسنامه دار کردن هنرمندان صنعتگر است تا بواسطه این پوشش تحت نگاه ویژه اداره کل میراث فرهنگی قرار گیرند.

وی ادامه داد: اگر امروز ایرانشهر این عنوان را کسب کرد زحمات مرحوم مهتاب نوروزی در کسب این عنوان موثر بوده و امیدواریم زنان و دختران بلوچ در این منطقه ادامه دهنده راه او باشند.

وی گفت: ظرافت و زیبایی و هندسی بودن سوزن دوزی بلوچ یکی از دلایلی است که ایرانشهر در میان 31 استان با ثبت ملی به صندلی واقعی خودش رسید.

جلالزایی اعلام کرد: امیدواریم به دنبال ثبت ملی ایرانشهر، زمینه ثبت جهانی آن هم فراهم گردد تا با ثبت جهانی این شهر، مشکلاتی که گریبانگیر زنان و دختران سوزن دوز است مرتفع گردد.

لازم به ذکر است از دیگر برنامه های این مراسم تجلیل از دست اندرکاران ثبت پرونده شهر سوزن دوزی، تجلیل از صنعتگران سوزن دوز برتر استان سیستان و بلوچستان، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و طبخ غذاهای محلی در حاشیه برگزاری مراسم و اجرای موسیقی محلی بود.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 838

به "مراسم جشن شهر ملی سوزن دوزی در ایرانشهر برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم جشن شهر ملی سوزن دوزی در ایرانشهر برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید