گفت و گوی اختصاصی با رئیس سازمان خصوصی سازی: وزارت ورزش پاشنه کفش را بالا کشیده

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزارت ورزش برای ورود سرخابی ها به بورس مصمم است

محمد قراگزلو،در اوج ماجرای واگذاری سهام دو باشگاه سرخابی، گفت و گو با علیرضا صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی کار راحتی نبود اما شاید ساده تر از مصاحبه ای پیش پاافتاده با یکی از فوتبالیست های جوان و تازه معروف شده امروزی باشد. مسأله خصوصی سازی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و واگذاری سهام شان، مسأله مهم این روزهای این دو باشگاه پرطرفدار است و ما هم سراغ علیرضا صالح رفتیم تا جزییات بیشتری درباره فرایند واگذاری بدانیم. او هم در زمان کوتاهی که داشت در حد امکان به پرسش های ما جواب داد. صالح در این مصاحبه اعلام نمود بخش هایی از پیش نیازهای ورود سهام دو باشگاه به بورس اجرا شده، ضمن اینکه تأکید داشت وزارت ورزش و دولت برای تحقق این اتفاق تا انتها تابستان کاملاً مصمم و جدی هستند ،اما مدیران دو باشگاه هم باید همکاری نمایند.

گفت و گوی اختصاصی با رئیس سازمان خصوصی سازی: وزارت ورزش پاشنه کفش را بالا کشیده

***

آقای صالح، با وجود کوشش های شما و اتفاقاتی که اخیراً در فرایند واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس اجرا شده بسیاری از اهالی فوتبال و پیشکسوتان دو باشگاه معتقدند همچنان عزم جدی برای واگذاری این دو باشگاه وجود ندارد.

- ببینید من در مصاحبه تلویزیونی هم گفتم؛ ما باید بدانیم عزم جدی یعنی چه؟ یعنی اینکه ما بتوانیم این دو شرکت را به گونه ای آماده کنیم که همه چیزشان شفاف باشد. تا حالا خیلی کارها اجرا شده؛ مثلاً پیش از این استادیوم های این دو باشگاه به آنها واگذار نشده بود. حالا اگر تیمی استادیوم اختصاصی نداشته باشد باید برود در خیابان تمرین کند؟ ما اینها را انجام دادیم تا برند باشگاه ها را به ثبت برسانیم. در طبقات 45گانه برند پرسپولیس را ثبت و ارزش گذاری کردیم. در خصوص باشگاه استقلال هم 5 طبقه ثبت شده و بقیه در حال ثبت است. اگر این اتفاقات بیفتد صورت اقتصادی این دو شرکت تراز می گردد، طرف دارایی ها بالا می رود و از بدهی ها بیشتر می گردد. اینطوری از ورشکستگی بیرون می آید.

چند درصد این اقدامات اجرا شده؟ یعنی این اتفاقات محقق شده است؟

- بله، واگذاری ساختمان های باشگاه تقریباً نهایی شده است. در خصوص استادیوم ها هم تحویل و تحول در حال اجرا و سند خوردن است. برند پرسپولیس را هم که ثبت نموده ایم.

بگذارید یک پله به عقب برگردیم. کارشناسان معتقدند روش واگذاری به وسیله مزایده که قبلاً اجرا شده و نیمه کاره مانده بود راحت تر و بهتر بود، اما ورود به بورس پیچیدگی های زیادی دارد که عملاً این کار را غیرممکن می نماید.

- ما روش مزایده را قبلاً انجام داده بودیم. الان هم درد وزارت اقتصاد و دارایی این است که در بازار سرمایه همه چیز این دو باشگاه شفاف باشد.

مثلاً موردی که حل آن خیلی سخت و پیچیده به نظر می رسد معین شدن دعاوی حقوقی باشگاه هاست. همین حالا باشگاه پرسپولیس چندین پفراینده حقوقی بین المللی و داخلی دارد که مشخص تکلیف نشده اند.

- ببینید خلاصه شرایط دعواها در صورت اقتصادی ثبت می گردد تا وقتی حل و فصل بگردد. برای هر دعوایی هم یک عددی نوشته و ذخیره می گردد تا صورت اقتصادی حرفه ای تکمیل گردد. ضرب الاجلی که ما گذاشته ایم تا خاتمه شهریور است تا همه این کارها انجام گردد.

اما با این پیچیدگی ها و مسائلی که وجود دارد اهالی فوتبال معتقدند بعید است در بازه زمانی اعلام شده هم اتفاقی صورت بگیرد و این کار نهایی گردد.

- بگذارید من یک نکته را بگویم. ما یک طرف قضیه هستیم، اما یک طرف دیگر بستگی به همکاری مدیران این دو باشگاه دارد که اگر همکاری ننمایند به مشکل می خوریم. آنچه معین است اینکه وزارت ورزش پاشنه کفش را کشیده و محکم پای کار ایستاده تا این کار نهایی گردد. یعنی از طرف دولت این کار در حال اجرا است، اما مدیران باشگاه ها هم باید همکاری نمایند.

مورد دیگری که پیچیده به نظر می رسد مشخص میزان بدهی دو باشگاه است.

- اینها همه به صورت خلاصه معین می گردد. وقتی خریداری یک شرکت را می خرد دارایی ها را منهای بدهی ها نموده و می خرد و دوبار پول نمی دهد؛ یعنی بدهی ها از ارزش دارایی ها بیشتر نمی گردد.

این دو باشگاه بدهی های سنگینی هم به بخش ها و افراد حقیقی دارند. یکی از موارد هم بدهی اقتصادیاتی آنهاست.

- اینها بدهی هایی است که ثبت می گردد و کسی که سهام می خرد با علم به اینکه این شرکت چقدر بدهی اقتصادیاتی دارد اقدام به خرید می نماید. در واقع چیزی که فروش می رود در مجموع هم بدهی دارد و هم دارایی. ما در بورس اصرار داریم شفاف سازی صورت بگیرد. طرف خریدار هم مطالعه می نماید و برنامه کسب و کار مثبت می دهد.

یکی از ایرادهایی که گرفته می گردد این است که می گویند این واگذاری 5درصد 5درصد مشکل دارد و باعث می گردد خریداری پا پیش نگذارد.

- نه، ما نگفتیم 5درصد 5درصد. برای اینکه پذیرش گردد ابتدا 5درصد عرضه می گردد. در بورس روال کار اینطور است که ابتدا سهام قیمت می خورد تا سهام را شناور نگذاریم و حباب ایجاد گردد، ولی بعد از آن در تابلو قیمت می خورد و ممکن است بعد از آن یک بلوک مدیریتی را واگذار کنیم.

بلوک چند درصدی؟

- احتمالاً 17درصد باشد.

مسأله مهم دیگر این است که حسابرسی های اقتصادی سالیان گذشته باشگاه ها به صورت شفاف اعلام نشده و سازمان حسابرسی، صورت شرایط اقتصادی باشگاه را مشروط اعلام نموده که نمی تواند برای ورود به بورس کافی باشد.

- این مسأله در آخرین مجمعی که می گذاریم معین می گردد تا بندهای حسابرسی مشخص تکلیف گردد. کاری که سازمان حسابرسی انجام می دهد این است که صورت های اقتصادی را بدهد و بعد از آن گزارش صورت های اقتصادی معین می گردد.

گفتید برند باشگاه پرسپولیس توسط کارشناسان سازمان مالکیت معنوی قیمت گذاری شده.

- بله در 45 طبقه اجرا شده. اینها به صورت ترازنامه است و مجموع اینها به بورس خواهد رفت.

گفته می گردد با در نظر دریافت بدهی های سنگین باشگاه پرسپولیس ارزش سهام برند این باشگاه بین 1100 تا 1200میلیارد تومان قیمت گذاشته شده.

- نه، اجازه بدهید عدد نگوییم. عدد را زمانی که خواستیم پذیرش کنیم اعلام خواهیم کرد.

در خصوص واگذاری استادیوم درفشی فر آقای رویانیان، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس در سال 91 اعلام نموده بود این واگذاری نهایی شده.

- نه، سال 91 مصوب شده بود اما اجرایی نشده بود.

در خصوص برند پرسپولیس هم همچنان معارض وجود دارد؟

- نه، این مشکل را وزارت ورزش حل نموده است.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: ایران ورزشی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 28728

به "گفت و گوی اختصاصی با رئیس سازمان خصوصی سازی: وزارت ورزش پاشنه کفش را بالا کشیده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت و گوی اختصاصی با رئیس سازمان خصوصی سازی: وزارت ورزش پاشنه کفش را بالا کشیده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید