ورود اینترنت اشیاء به مدیریت دامداری ها

به گزارش مجله یک کامپیوتر، یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با توسعه فناوری های اینترنت اشیاء در حوزه دامداری سامانه ای برای اندازه گیری دقیق میزان شیر فراوریی در گاوداری ها بدون تماس با این سیال، فراوری نموده است.

ورود اینترنت اشیاء به مدیریت دامداری ها

علی فرضیان، مدیر اجرایی یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران تمرکز تحقیقاتی این شرکت را فراوری تجهیزاتی برای هوشمندسازی گاوداری های شیری صنعتی دانست و گفت: گاوداری هایی که دارای بیش از هزار رأس دام باشند، می توانند از خدمات ما بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه در این زمینه 7 محصول فراوری شده است، خاطر نشان کرد: این ابزارها برای اندازه گیری یکی از پارامترهای مورد احتیاج گاوداری ها کاربرد داذد و داده های این ابزارها به مدیران بخش های صنعتی ارسال می گردد و مدیران بر اساس این داده ها، تصمیم گیری می نمایند.

فرضیان، طراحی و ساخت تگ های هوشمند را یکی از محصولات فراوریی این شرکت نام برد و یادآور شد: این محصول در دو نوع تگ های گوشی و گردنی فراوری شده که قادر است فعالیت های گاو را پایش کند، ضمن آنکه موقعیت مکانی گاوها را گزارش می دهد.

وی افزود: RFID Reader این تگ ها در انواع دستی و ایستگاهی ساخته شده است. مدل ایستگاهی این محصول به این صورت است که RFID Reader در راستا روزانه گاوها نصب می گردد و هر بار که گاو از جلوی آن عبور می نماید، اطلاعات آن را ثبت می نماید.

این محقق حوزه اینترنت اشیاء با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه مولتی متر در این شرکت، گفت: این دستگاه سامانه ای برای اندازه گیری شیر است که در راستا خروجی خرچنگی شیردوش قرار می گیرد. این سامانه با بهره گیری از امواج مادون قرمز، شیر فراوریی دام را مورد سنجش قرار می دهد و به وسیله ارتباط بی سیم و اینترنت به سیستم در نرم افزار منتقل شده و داده ها در اختیار مدیریت مزرعه قرار خواهد گرفت.

وی عدم تماس دستگاه با شیر دوشیده شده را از مزایای اصلی این سامانه نام برد و خاطر نشان کرد: این سامانه به گونه ای طراحی شده است که به دلیل تجهیز آن با سنسورها، دستگاه هیچ تماسی با شیر ندارد و از این نظر شست وشوی سیستم شیردوشی به سادگی امکان پذیر خواهد بود.

مدیر اجرایی این شرکت دانش بنیان با تاکید بر اینکه این سامانه اندازه گیری شیر به صورت دیجیتالی عمل می نماید و هیچ قطعه مکانیکی ندارد، یادآور شد: به همین دلیل نگهداری و تعمیرات دستگاه های مرسوم را ندارد، ضمن آنکه دقت بالایی در اندازه گیری شیر فراوریی از دام و نرخ جریان شیر دارد.

به گفته وی، ابعاد کوچک و قابلیت نصب آسان، امکان استفاده در انواع سیستم های شیردوشی، عدم احتیاج به استفاده از قطعات مکانیکی متحرک و بی احتیاج از تعمیرات، انتقال بی سیم اطلاعات دام و اندازه گیری شیر از دیگر مزایای این سامانه است.

وی از تجاری شدن سازمان این دستگاه اطلاع داد و گفت: در حال حاضر این سیستم در چند دامداری مورد استفاده قرار گرفته است.،ایسنا

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 57035

به "ورود اینترنت اشیاء به مدیریت دامداری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود اینترنت اشیاء به مدیریت دامداری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید