فرصت سوزی میلیاردی کمیته المپیک، کاروان ایران هنوز اسپانسر ندارد!

به گزارش مجله یک کامپیوتر، خبرنگاران - گروه ورزش: المپیک و هزینه هایی که باید صرف کسب سهمیه و آماده سازی حضور در آن گردد به قدری گسترده و سنگین هستند که اعزام کاروان به این رویداد بزرگ بدون حمایت اقتصادی غیرِ دولتی ها ممکن نیست. به همین دلیل از اواخر پاییز سال گذشته در کمیته ملی المپیک مذاکره و رایزنی برای انتخاب اسپانسر کاروان ورزش ایران در المپیک توکیو با موضوع کمیسیون بازاریابی این کمیته شروع شد.

فرصت سوزی میلیاردی کمیته المپیک، کاروان ایران هنوز اسپانسر ندارد!

اقدامات عجیب کمیته ملی المپیک در جذب اسپانسر

در این مدت جلسات زیادی با حضور مسئولان کمیته ملی المپیک همراه با نهادها و شرکت های مختلف برگزار گردید. نتیجه این نشست ها اعلام آمادگی قطعی سه شرکت برای پذیرش اسپانسری کاروان ایران در المپیک 2020 توکیو بود. این موضوع در چند جلسه هیات اجرایی هم به بحث و آنالیز گذاشته شد و حتی به تصویب رسید تا هر چه سریعتر قرارداد همکاری با یکی از این شرکت ها امضا گردد اما تا به امروز نتیجه ای در خصوص آنها حاصل نشده است.

این در حالی است که طی این مدت پیگیری های زیادی از طرف شرکت های متقاضی و برای معین شدن تکلیف آنها انجام شد اما مسئولان کمیته ملی المپیک در بلاتکلیف نگه داشتن چندماهه این شرکت ها، کار را تا جایی پیش بردند که یک شرکت از حضور در این رقابت انصراف داد.

بعد از آن هم در اقدامی عجیب تر، کمیته ملی المپیک با چاپ آگهی در یکی از روزنامه های ورزشی برای واگذاری تبلیغات کاروان ورزش ایران فراخوان دوباره داد! در حالیکه دو شرکت همچنان متقاضی اسپانسری کاروان المپیک توکیو بودند. حالا هم که حدود دو ماه از چاپ آن فراخوان می گذرد هنوز تصمیم جدیدی در خصوص اسپانسر کاروان ایران گرفته نشده و همین مسئله ابهامات و نگرانی هایی ایجاد نموده است.

زمانی که از دست رفته است

به هر حال از آنجا که دولت به تنهایی قادر به تامین هزینه ورزش نیست باید از اسپانسرها و حمایت مالی آنها برای تحقق هر چه بهتر اهداف ورزشی استفاده کرد. المپیک و اعزام کاروان به آن هم فرصتی ایده آل است تا به وسیله جذب اسپانسر، بهره برداری مالی کلان را داشت البته به شرط داشتن زمان کافی که بخش زیادی از آن برای المپیک توکیو از دست رفته است.

اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در یکی از نشست هایی که در اولین ماه های شروع به کار خود داشتند، جذبِ زودهنگام اسپانسر برای المپیک توکیو را مصوب کردند تا اینگونه کاروان ایران از مزایای همکاری با آنها به طور کامل و بدون اما و اگر بهره مند گردد اما به نظر می رسد هیچ اراده جدی در کمیته ملی المپیک و برای نهایی کردن این موضوع نیست که اگر غیر از این بود تا به امروز و در فاصله کمتر از 11 ماه تا شروع المپیک سی و دوم، تکلیف اسپانسر کاروان ایران معین شده بود.

ضرر میلیاردی ورزش از تعلل کمیته ملی المپیک

به گزارش خبرنگاران، اسپانسرها همان طور که از نام شان پیداست در ازای تبلیغ دستاوردهای شان، کاروان یا تیم ورزشی را پشتیبانی مالی می نمایند. خبرنگاران کسب اطلاع نموده که شرکت های متقاضی حمایت از کاروان ایران، سال گذشته پیشنهادهای میلیاردی برای همکاری با کمیته ملی المپیک داده بودند طوریکه تزریق آن به ورزش می توانست بار مالی قابل توجهی از دوش مسئولانش بردارد.

اما با توجه به گذشت یک سال و عدم شروع همکاری با آنها دیگر نمی توان انتظار چنین نتیجه ای را از ورود حامیان مالی داشت. به هر حال اسپانسرها و تبلیغ نام و خدمات آنها جایی در المپیک و میادینش ندارد. آنها در ازای حمایت مالی خود می توانند تا پیش از اعزام کاروان و در میادین تمرین و مسابقه ورزشکاران سرمایه گذاری لازم را داشته باشند.

در واقع حامیان مالی به دو فاکتور زمان و فضا برای تبلیغ خود احتیاج دارند و در ازای در اختیار داشتن کامل آنها حاضر به سرمایه گذاری کلان می شوند. میزان این دو فاکتور اما به خاطر تعلل بی مورد کمیته ملی المپیک به نصف رسیده و این بزرگترین ضرری است که این کمیته به ورزش وارد نموده است. چرا که اگر همکاری با حامی مالی خیلی وقت پیش از این و به موقع شروع می شد، فدراسیون ها هم از مزایای آن بهره مند می شدند و در این اوضاع مالی بخش زیادی از دغدغه آنها برای اعزام ورزشکار و تیم شان به میادین مختلف کاهش پیدا می کرد.

البته شاید ناتوانی کمیته ملی المپیک در جذب اسپانسر به خاطر نحوه عملکرد مجموعه ای باشد که فعالیت های مالی، تبلیغاتی و بازرگانی این کمیته را دنبال می نماید اما به هر حال از این موضوع مهم غفلت شده که جذب اسپانسر یکی از راه های اصلی و به نوعی دومین حامی مالی - بعد از یاری های دولتی - برای ورزش است.

اگر همکاری با حامیان مالی به موقع شروع می شد، سود حاصل از آن هم شامل شرکت های متقاضی می شد و هم ورزش اما حالا هر دو طرف از تعلل ایجاد شده متضرر می شوند و طبیعی است که دود آن بیشتر به چشم ورزش می رود و کاروان ورزش ایران از این بابت ضرر میلیاردی خواهد نمود.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 11761

به "فرصت سوزی میلیاردی کمیته المپیک، کاروان ایران هنوز اسپانسر ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت سوزی میلیاردی کمیته المپیک، کاروان ایران هنوز اسپانسر ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید