ضرورت وجود تجهیزات ایمنی در مشاغل

به گزارش مجله یک کامپیوتر، در سال هایی نه چندان دور معدن کاران برای مطمئن شدن از ایمنی محیط کار خود، پرنده ای را درون قفس با خود همراه می کردند. این پرنده اولین موجود زنده ای بود که تحت تاثیر گازهای متساعد شده درون معدن قرار می گرفت. موجودی بی گناه با وظیفه هشدار به مرگی قریب الوقوع. به این صورت که معدن کاران به محض مشاهده پیکر بی جان پرنده نگون بخت درون قفس، می فهمیدند که فضای معدن برای ادامه کار و فعالیت امن نیست و درصورت ترک نکردن فوری معدن، تا لحظاتی دیگر خفه می شوند و به پرنده بداقبال می پیوندند.

ضرورت وجود تجهیزات ایمنی در مشاغل

به همین سادگی و البته دردناک. تا وقتی پرنده به حیات خود ادامه می داد، کارگران نیز با آسودگی خاطر تیشه بر پیکر سنگ می زدند و پیش می رفتند. در چنین موقعیتی یک پرنده جان بسکمک از کارگران شاغل در معدن را نجات می داد. اما حالا دیگر این روزها نیازی به قربانی کردن موجودی بی گناه برای نجات سلامتی انسان ها نیست. این روزها ابزار و تجهیزات ایمنی با درجه کیفی و استانداردهای بالا به کمک انسان ها آمده اند.

حالا دیگر همه ما انسان های عصر حاضر می دانیم در چه جهانی زندگی می کنیم. جهانی که با تمامی دستاوردهای نوظهورش به گونه ای شگفت انگیز زندگی ما را تحت سلطه بی چون چرای خود درآورده است. سلطه ای که نادیده دریافت آن به امری ناممکن بدل شده است. شاید بتوان گفت تعدادی از این دستاوردها به صورتی کاملا جبری و ناخواسته، خود را به عنوان ضمیمه زندگی روزمره ما تعریف کرده اند. در مقابل بسکمک از ابزار و ادوات را می توان نام برد که بکاردریافت شان اگرچه کاملا از سر اختیار صورت می گیرد، اما این اختیار در استفاده از ابزار، نشان درایت ما در انجام درست و اصولی کارها و پیشه کردن رفتاری کاملا حرفه ای محسوب می شود .

وقتی صحبت از رفتار حرفه ای به میان می آید، هرکس با اندیشه ای متفاوت، متر و معکمک منحصربفرد را برای خود و رسته کاری و شغلی اش تعریف می کند. برای برخی ها کار حرفه ای یعنی مطالبه حقوق و دستمزد بالا، برای برخی دیگر کار حرفه ای کردن تنها در دایره اصول و قواعدی تخطی ناپذیر حاصل می شود. از این موارد و دیدگاه های متفاوت و متغیر بسیار می شود برشمرد. اما برای هر کار حرفه ای و با هر دیدگاه حاکم بر آن، اصل استفاده از ابزار و تجهیزات استاندارد، نه تنها اصلی مشترک که حرفه ای ترین دیدگاه ممکن است.

این دیدگاه کاملا حرفه ای وقتی که به ساحت مشاغل و حرف صنعتی ورود می کند، علاوه بر نمایش ضرورت تام و تمام خود، کار حرفه ای و مهم تر از آن دیدگاه حرفه ای را به شکلی قانع کننده بازنمایی می کند. بی تردید دستکشی استاندارد و کاربردی بر دستان یک کارگر ساختمانی و کلاه ایمنی بر سر او وجهی به این شغل می بخشند که بدون آنها صحبت از کار حرفه ای تنها بازی با کلمات است و بس. صحبت از ابزار و تجهیزات ایمنی صرفا سخن گفتن از کامل کردن زمینه برای انجام یک فعالیت حرفه ای نیست، تجهیزات ایمنی علاوه بر ساختن محیطی امن برای کارکردن، آرامش روانی را هم در محیط کار فراهم می کند.

بدون شک انجام فعالیت های حرفه ای در سایه آسودگی موجود، بابت دوربودن از خطرات احتمالی که تا حدودی اجتناب ناپذیر محسوب می شوند، موجب ارتقاء کیفیت فعالیت و خروجی آن خواهد شد. کارگری که بیم جان و سلامتی خود را ندارد، تمرکز بیشتری بر روی فرآیند کار اعمال خواهد کرد. بدین ترتیب استفاده از تجهیزات ایمنی حین کار علاوه بر تضمین سلامتی فعالین، محصول نهایی را نیز کیفیتی دوچندان می بخشد.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: فرارو
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 43926

به "ضرورت وجود تجهیزات ایمنی در مشاغل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت وجود تجهیزات ایمنی در مشاغل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید