خشک شدن بیش از 450 چشمه عشایری کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از 450 چشمه عشایری این استان کاملا خشک گردیده و متاسفانه اکثر منابع آب یا خشک گردیده اند و یا در حداقل بهره دهی هستند.

خشک شدن بیش از 450 چشمه عشایری کهگیلویه و بویراحمد

مجید علی پور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اضافه نمود: گرچه با توجه به خشکسالی و کم آبی کمبود علوفه در مناطق عشایری استان داریم اما شرایط سختی در این مناطق وجود ندارد.

به علت نبود علوفه، بخش زیادی از عشایر استان هنوز کوچ ننموده اند

وی اظهار کرد: سال جاری بعلت خشکسالی، کوچ عشایر استان با تاخیر انجام شد. هر ساله در این موقع بخش زیادی از عشایر کوچ نموده بودند و یا در میان بندهای عشایری بوده اند اما سال جاری بعلت نبود علوفه در مناطق قشلاقی تقریبا 100درصد عشایر استان هنوز کوچ ننموده اند.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 30 دستگاه ماشین آلات بخش خصوصی و پیمانکاری از جمله تانکر، تراکتور و وانت کار آبرسانی سیار به مناطق مختلف عشایری استان را انجام می دهند. حدود 300 تانکر چرخدار به عشایر واگذار گردیده، طی سالهای گذشته 1800 تانکر 1000 لیتری تاشو تحویل عشایر گردیده و بیش از 2500 منبع ذخیره آب در مناطق عشایری داریم که آب سیار به این منابع انتقال داده می گردد.

علی پور توضیح داد: از 570 چشمه شناسنامه دار مناطق عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آخرین آمار بیش از 450 چشمه کاملا خشک گردیده است. متاسفانه اکثر منابع آب یا خشک گردیده اند و یا در حداقل بهره دهی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت های دولت و اعطای تسهیلات حمایت از فراوری و تامین علوفه مورد احتیاج دام عشایر و راه اندازی کارخانه خوراک دام و طیور استان تاکنون مشکل خاصی در زمینه تامین علوفه عشایر نداشته ایم اما معیشت عشایر به مراتع بستگی دارد.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان نمود: با توجه به افزایش متعادل قیمت گوشت قرمز عشایر از درآمد نسبی خوبی برخوردار هستند و برخی شایعات در خصوص نابود عشایر استان صحت ندارد.

بازگشت 1280 خانوار به مناطق عشایری

علی پور اعلام کرد: با توجه به پرداخت تسهیلات بانکی با سیل بازگشت بیکاران به مناطق عشایری و توسعه دامداری عشایری روبرو هستیم. طی چند سال اخیر 1280 خانوار از روستا و شهر به مناطق عشایری و زندگی عشایری بازگشتند که افزایش جامعه عشایری استان را در پی داشت البته تعداد زیادی خانوار نیز درخواست زندگی و دفترچه عشایری دارند و در نوبت کارشناسی و آنالیز هستند.

وی تاکید نمود: اخیرا نیز در حال توسعه و رواج طرح های نیمه صنعتی برای پرورش دام های اصلاح گردیده در مناطق عشایری هستیم.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون بین 11 تا 12 درصد جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند در حالی که طبق سرشماری عشایر کوچنده 27 درصد جمعیت استان در سال 66 عشایر بودند، در سال 77 با روند کاهشی به 22 درصد رسید، در سال 87 این میزان به 15 درصد کاهش یافت.

علی پور اضافه نمود: در چند سال اخیر بعلت نبود کار و شغل در شهرها، پایداری و افزایش درآمد در مناطق عشایری، افزایش قیمت دام و فراوریات دامی و توسعه زیرساخت ها در مناطق عشایری از جمله راه، آب، برق و افزایش سطوح آموزشی جمعیت عشایری استان ثابت مانده است. گرچه خشکسالی تاثیر عظیمی بر کاهش مراتع داشته اما روند جمعیت عشایری رو به افزایش است.

وی اظهارکرد: تاکنون یک مورد از خانوار عشایری که زندگی عشایری را ترک و به شهر یا روستا آمده باشد، سراغ ندارم بلکه در مواردی همچون امروز 4مورد تقاضای بازگشت به زندگی عشایری و اخذ دفترچه عشایری داشته ایم.

مدیرکل امور عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه نمود: استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیت 713هزار نفر طبق سرشماری مطالعاتی انجام گردیده دارای 14 هزار و 150 خانوار عشایری(70 هزار و 762 نفر) است این قشر زحمت کش دارای یک میلیون و 150 هزار راس دام هستند.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1044

به "خشک شدن بیش از 450 چشمه عشایری کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشک شدن بیش از 450 چشمه عشایری کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید