بطحائی: مدارس بر اساس برنامه های خود باید رتبه بندی شوند

به گزارش مجله یک کامپیوتر، وزیر آموزش وپرورش در جلسه شورای آموزش وپرورش استان گلستان اظهار کرد: آموزش وپرورش با مشارکت و حمایت همه دستگاه های اجرایی می تواند به شرایط مطلوب برسد.

بطحائی: مدارس بر اساس برنامه های خود باید رتبه بندی شوند

به گزارش خبرنگاران، همزمان با هفته دولت و در سفر استانی وزیر آموزش و پرورش به گلستان، جلسه شورای آموزش وپرورش و گردهمایی مدیران آموزش وپرورش شهرستان های استان گلستان با حضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزش وپرورش، در محل سالن کنفرانس باشگاه فرهنگیان گرگان برگزار گردید.

سید محمد بطحایی در این جلسه، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و به ویژه شهید رجایی و باهنر اظهار کرد: مسیری که ما برای تحول در آموزش وپرورش در پیش گرفته ایم، مبتنی بر سند تحول بنیادین است و این مسیر از دو جهت باید پیش برود؛ تحول در برنامه ها و ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی و پرورشی که ناخواسته و به دلیل مشغله های کمی در طی سال های گذشته، کیفیت در آموزش وپرورش، مورد غفلت قرارگرفته است، تغییر مدیریت در آموزش وپرورش است.

وزیر آموزش وپرورشاضافه نمود: برای دستیابی به تحول و افزایش کیفیت در برنامه های آموزش وپرورش، هدف گذاری های مختلفی در قالب چند طرح برنامه ریزی گردیده است که این اهداف را به طور عملیاتی شروع نموده ایم.

بطحایی ادامه داد: خروجی های ما در آموزش وپرورش باید خروجی مورد انتظار جامعه باشد اما در شرایط موجود، بچه های ما آن چیزی که از آن ها توقع داریم، نیستند.

وزیر آموزش وپرورش، از مدرسه به عنوان محلی برای تمرین زندگی یادکرد و اضافه نمود: مدرسه باید به سمتی برود که به معنای واقعی مدرسه و نه محلی برای حفظ کردن فرمول ها و معادلات شود.

وی ادامه داد: تکالیف مدرسه باید مبتنی بر مسائل زندگی باشد و از حالت تکالیف صرف که جنبه رونویسی دارد خارج شود و تکالیف درسی ما نباید هدف های تربیتی را به تباهی بکشاند بلکه باید تکالیف درسی به بچه ها جرات صحبت کردن، داستان نویسی و قصه گویی، دست ورزی و مهارت آموزی، انتقادپذیری و هویت یابی را آموزش دهد.

بطحایی در ادامه گفت: برای تحول در آموزش وپرورش، به کمک همه دستگاه های اجرایی احتیاج داریم و باید آموزش وپرورش اولویت اول همه دستگاه های اجرایی باشد و آموزش وپرورش از عهده یک وزارتخانه برنمی آید و احتیاج به مشارکت و حمایت همه دستگاه های اجرایی دارد و اگر مشارکت همه دستگاه ها در کنار آموزش وپرورش نباشد، پله های دادگستری ها خلوت نمی شود و خشونت در جامعه کم رنگ نمی شود و حس عاطفه در جامعه تسری نمی یابد.

وزیر آموزش وپرورش در ادامه اعلام کرد: آموزش وپرورش نباید از مسیرهایی که بن بست رسیده است به دنبال حل مشکلات خود باشد و تا زمانی که محتوا و روش مدیریت آموزش وپرورش مطابق با روش های منسوخ باشد، تحولی رخ نخواهد داد و به همین دلیل اولین مسیری را که ما برای تحول دنبال می کنیم، تحول در کیفیت برنامه های آموزش وپرورش است.

بطحایی توضیح داد: جامعه ما باید نسبت به مدرسه احساس احتیاج کند و رقابت های فردی در دوره آموزشی جای خود را به رقابت های گروهی بدهد و چشیدن طعم شکست و پیروزی باید گروهی باشد نه فردی.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش،وزیر آموزش وپرورش درزمینه تغییر مدیریت در آموزش وپرورش نیز گفت: رویکرد اصلی و اولویت اول مدرسه است و مدرسه به عنوان اصلی ترین سازمان در آموزش وپرورش است و بقیه سازمان ها نقش پشتیبانی کننده برای مدرسه رادارند. وی ادامه داد: با این نگاه ما به دنبال چهار برنامه اصلی در مدرسه هستیم که عبارت اند از؛ ارتقای شایستگی و صلاحیت مدیران، تغییر و تحول در انتصاب مدیران، نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس، تفویض اختیار.

بطحایی اضافه نمود: اعتقاددارم که اگر مدیر مدرسه فرد شایسته ای باشد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد و باید همه افرادی که شایستگی دارند بتوانند متقاضی این صندلی شوند.

وزیر آموزش وپرورش سنجش مستمر صلاحیت های مدیران و نظام کنترل و کیفیت مدارس را دو استراتژی مهم وزات نام برد و گفت: مدارس باید بر اساس برنامه های خود رتبه بندی شوند و این رتبه ها توسط ذی نفعان قابل مشاهده باشد.

وی اضافه نمود: اعتقاددارم که خیلی از اختیارات قابل تفویض است و مدارس ما باید اختیار داشته باشند تا مسائل خود را مدیریت و حل کنند.

وزیر آموزش وپرورش با تأکید بر این نکته که اجرای این برنامه ها، احتیاج به گفتمان سازی در جامعه دارد و تمامی مدیران کل و مدیران آموزش وپرورش شهرستان ها باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند، اعلام کرد: در مسیر تحولی که ما در پیش گرفته ایم، بدون شک مقاومت هایی وجود خواهد داشت ولیکن با اعتقاد به یاری خداوند متعال و اعتقاد به توانایی های همکاران عزیزم، تحول در آموزش وپرورش را پیش خواهیم برد.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 451

به "بطحائی: مدارس بر اساس برنامه های خود باید رتبه بندی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بطحائی: مدارس بر اساس برنامه های خود باید رتبه بندی شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید