اطلاع زودهنگام از زلزله با شیوه لرزه نگاری جدید

به گزارش مجله یک کامپیوتر، تهران- خبرنگاران- محققان دانشگاه توکیو واقع در ژاپن راه چاره جدیدی را برای تشخیص زمین لرزه توسعه دادند که با استفاده از آثار گرانشی زمین امکان شناسایی اولین پیش لرزه ها را فراهم می نماید.

اطلاع زودهنگام از زلزله با شیوه لرزه نگاری جدید

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی خبرنگاران از پایگاه خبری یونایتدپرس، این استراتژی جدید امکان هشداردهی قبل از شروع زلزله را فراهم نموده و زمان کافی را برای تخلیه ساختمان ها و یافتن پناهگاه مناسب در اختیار شهروندان قرار می دهد.

اغلب زمین لرزه ها با استفاده از ابزارهای لرزه سنج تشخیص داده می شوند. این ابزار امواج انرژی درونی زمین را که در اثر حرکت لایه های تکتونیکی و لرزش لبه گسل ها ایجاد می گردد، اندازه گیری می نمایند. لرزش شدید حاصل از پدیده می تواند به تغییر تراکم لایه های زمین در اطراف این گسل ها منجر گردد. این تغییرات موجب تغییر میدان گرانشی می گردد و از آنجا که گرانش با سرعت نور حرکت می نماید، با استفاده از یک گرانش سنج می توان یک زمین لرزه بالقوه را که موجب لرزش لبه گسل ها می گردد، پیش از دریافت امواج لرزه ای آن، تشخیص داد.

محققان به منظور آنالیز دقت این شیوه، اطلاعات به دست آمده از لرزه سنج ها را با اطلاعات به دست آمده از دستگاه های گرانش سنج مطابقت دادند و معین شد این دستگاه ها قادرند سیگنال های گرانشی اولیه مربوط به زمین لرزه را پیش از لرزه سنج ها دریافت نمایند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Earth, Planets and Space منتشر شده است.

علمی**9259** 1055

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما
منبع: ایرنا
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5434

به "اطلاع زودهنگام از زلزله با شیوه لرزه نگاری جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اطلاع زودهنگام از زلزله با شیوه لرزه نگاری جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید